آسان گردی، معرفی جاذبه های گردشگری

معرفی جاذبه های گردشگری ایران و تور مجازی گردشگری

آسان گردی، معرفی جاذبه های گردشگری

معرفی جاذبه های گردشگری ایران و تور مجازی گردشگری

ییلاق سوباتان

دوشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۵۰ ب.ظ

اگر بخواهیم یکی از زیباترین ییلاق های ایران را معرفی کنیم ییلاق سوبان یکی از آنها می باشد. سوباتان در ۲۲ کیلیومتری لیسار در نزدیکی شهرستان تالش واقع در استان گیلان قرار گرفته است. این ییلاق از غرب به دریاچه زیبای نئور و از شمال به رود خانه خروشان لیسار و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان متصل می باشد. این ییلاق دارای آب و هوای بسیاری خنکی است و زمین آن در فصل بهار سرسبز و پر از گل های زیبا می شود که چشم انداز دلنشینی را ایجاد می کند.سوباتان از دو کلمه “سو” و “باتان” به معنای محل فرو رفتن آب می باشد. 

غذاهای سوباتان

کباب بره غذای اصلی سوباتانی ها می باشد.گوشت گوسفندان ییلاقات سوباتان از کیفیت بالایی برخوردار می باشند، به همین دلیل کباب بره سوباتان شهرت خاصی داشته و اکثر افرادی که به سوباتان می روند این کباب را امتحان می کنند.

سوجا دیلَه  از گوشت پر چرب گوسفند تهیه می شود. ابتدا گوشت گوسفند را خورد می کنند و در ساج که قبلاً کمی روغن کره در داخل آن سرخ شده می ریزند و پس از اضافه کردن ادویه جات لازم و پخته شدن کامل مقداری ماست به آن اضافه می کنند و مخلوط می کنند و آن را روی آتش ملایم می گذارند تا دم کشیده و آماده استفاده شود.

قورتماج یکی دیگر از غذاهای محلی سوباتان است. این غذا از شیر تازه گوسفند تهیه می شود. برای تهیه این غذا ابتدا سنگ ها را داخل آتش میذارند و بعد از داغ شدن آنها را داخل ظرف شیر میریزند و بعد از جوشیدن شیر با نان میل می کنند.

سیرجینَه یکی دیگر از غذاهای سوباتان است که معمولا صبح ها مصرف می شود. برای درست کردن آن آرد برنج یا ذرت را در مقداری شیر ریخته و بهم می زنند و سپس چند عدد تخم مرغ محلی را داخل آن ریخته و مقداری شکر و زرچوبه به آن اضافه نموده دوباره کامل هم زده و آن را در تابه ای که روغن داخلش کاملاً داغ شده سرخ می کنند و در بشقاب گذاشته دوباره مقداری شکر یا خاکه قند روی آن ریخته و نوش جان می کنند.

در این منطقه ییلاقی همانند سایر نقاط عشایر نشین غذاهای محلی خاص دیگری تهیه می شود که می توان به پندیره ویسوج، قورما، کله پلو، پته، قوزلی بریان و … را نام برد.

منبع : آسان گردی

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۵۰ ب.ظ
  • صابر علی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی